Ako optimalizovať dodávateľské reťazce v čase rastúcich nákladov na dopravu?

Created by Monika Sojka | |   Logistika
Neváhajte s otázkami!

Sme tu, aby sme na ne odpovedali a pomohli vám lepšie spoznať našu ponuku. Váš záujem o našu firmu bekuplast je pre nás prioritou. Kliknite na tlačidlo vedľa – tešíme sa na vašu spätnú väzbu!

Podľa slovníkovej definície je dodávateľský reťazec komplexný proces dodávania výrobkov alebo služieb konečnému užívateľovi. Jeho prvky - články - zahŕňajú všetky strany zapojené do výmeny tovaru (počnúc výrobcami a dodávateľmi materiálu, jeho distribútormi a končiac konečným spotrebiteľom), ako aj všetky nimi vykonávané činnosti spolu s tokom informácií. Správna organizácia dodávateľského reťazca a prispôsobenie jeho fungovania aktuálnym potrebám je jedným z kľúčových spôsobov, ako zvýšiť efektívnosť podniku, získať konkurenčnú výhodu, optimalizovať náklady a zlepšiť kľúčové finančné ukazovatele.

Optimalizácia dodávateľského reťazca: jednoduchá teória, zložitá prax

V súčasnej situácii finančnej krízy, ktorá je dôsledkom turbulentnej geopolitickej situácie a z nej vyplývajúceho nedostatku palív a niektorých surovín a následného zvýšenia nákladov na dopravu, sa udržiavanie efektívneho dodávateľského reťazca - aj keď je mimoriadne náročné - môže stať dôležitou pridanou hodnotou na konkurenčnom trhu. Samozrejme, za predpokladu, že dokážeme rýchlo rozpoznať vznikajúce obchodné príležitosti. To nebude možné bez jej priebežnej analýzy; preto v tomto procese zohráva takú veľkú úlohu efektívny tok informácií, po ktorom nasleduje schopnosť rýchlo sa rozhodovať a realizovať zmeny tak, aby zákazník dostal dobrý výrobok alebo službu rýchlo a za primeranú cenu.

Dosiahnutie takýchto cieľov je však náročné. Vyžaduje si podrobné posúdenie aktuálnej situácie, ako aj priebežné monitorovanie účinkov našich rozhodnutí s cieľom posúdiť účinnosť našich krokov a v prípade potreby vykonať potrebné korekcie, ktoré si často vynútia meniace sa trendy na trhu. Na to potrebujeme správne nástroje v reálnom čase vrátane pokročilých IT systémov určených na rýchle spracovanie veľkého množstva údajov a ich prehľadnú vizualizáciu.

Optimalizácia dodávateľského reťazca - začnite identifikáciou problému

Nervózne reagovanie na pretrvávajúce problémy v prevádzke dodávateľského reťazca a hľadanie ad hoc riešení nie je efektívne. Riadenie takejto zložitej a na premenlivosti závislej štruktúry si vyžaduje dôkladné plánovanie a spoluprácu medzi všetkými zúčastnenými oddeleniami - nákupom, logistikou a plánovaním - a prístup k údajom, ktoré zabezpečia lepší prehľad o dodávateľskom reťazci.

Napríklad: čím dlhší je dodávateľský reťazec - a teda čím viac rukami a sprostredkovateľmi musí tovar prejsť na ceste k zákazníkovi (výrobca, veľkoobchodník, maloobchodník) - tým väčšie je riziko oneskorenia a problémov. Jedným z hlavných spôsobov optimalizácie takéhoto reťazca a zvýšenia jeho efektívnosti môže byť nájdenie a odstránenie "najslabšieho článku".

Ďalšou veľkou výzvou, ktorej čelia dnešné organizácie, je reorganizácia starších distribučných kanálov, ktoré v posledných rokoch prešli veľkou transformáciou, ako aj reakcia na meniace sa nákupné zvyklosti zákazníkov. Význam nadobudol predaj prostredníctvom internetu, čo prinútilo mnohé organizácie zaviesť nové obchodné modely a diverzifikovať svoje predajné kanály. Riadenie viackanálovej distribúcie prináša množstvo logistických výziev a ich neriešenie má zvyčajne za následok vysoké náklady a narušenie dodávateľských reťazcov.

Zdrojom problémov je pravdepodobne nedostatočná spolupráca medzi jednotlivými oddeleniami v rámci podniku. Za takýchto okolností sa jednotlivé útvary snažia o optimalizáciu len v rámci svojej funkcie, KPI a cieľov namiesto toho, aby spoločne hľadali riešenia, ktoré sú optimálne pre celú spoločnosť. Skôr či neskôr to povedie k vnútorným konfliktom, a to tak vo fáze plánovania, ako aj pri každodennom riadení prevádzky.

Rozbité dodávateľské reťazce? Nájdite riešenie vo vlastnej spoločnosti

Na ceste od zadania objednávky na výrobok, cez zásobovanie výrobného oddelenia potrebnými surovinami a zabezpečenie kontroly kvality až po fázu dodania tovaru zákazníkovi existuje mnoho komplikácií - napríklad prírodné katastrofy, politické rozhodnutia, obchodné vojny alebo pandémie - ktoré môžu v extrémnej situácii znemožniť splnenie objednávky v požadovanej kvalite na dohodnutom mieste a v dohodnutom čase. Vtedy hovoríme o prerušenom dodávateľskom reťazci. Nepredvídateľnosť takýchto udalostí sťažuje rýchlu reakciu, ale včas pripravený akčný plán môže výrazne pomôcť zmierniť ich negatívne dôsledky. Vypracovanie akčného plánu si vyžaduje podrobnú analýzu jednotlivých fáz dodávateľského reťazca výrobku s cieľom identifikovať možné hrozby pre ich správne fungovanie, ako je napríklad prílišná závislosť od jedného dodávateľa alebo extrémna sezónnosť výrobku. W

Každá spoločnosť, ktorá vo svojej činnosti využíva dodávateľské reťazce, by sa mala chrániť pred ich narušením. Medzi takéto opatrenia patrí diverzifikácia dodávateľov komponentov aj výrobkov, zabezpečenie alternatívnych dodávateľských trás alebo využívanie iných poskytovateľov dopravných služieb, vhodné zásady a poistenie a predovšetkým predvídanie možných problémov. To je možné prostredníctvom náležitej analýzy rizík.

Rozhodnite sa pre udržateľné riešenia v oblasti dopravy a skladovania

Medzi kľúčové články všetkých dodávateľských reťazcov patria skladovanie a doprava. Je vhodné pripomenúť, že jedným zo spôsobov, ako zlepšiť ich fungovanie - a tým zlepšiť výkonnosť celého reťazca a zvýšiť zisky spoločnosti - je používanie plastových obalov.

V jednotlivých článkoch dodávateľského reťazca zohrávajú prepravné obaly významnú úlohu pri efektívnom pohybe tovaru od výrobcu k zákazníkovi. Týka sa to najmä prepravy, vykonávania prekládky, zabezpečenia množstva a kvality tovaru a jeho identifikácie. Správne navrhnuté, vyrobené a používané na určený účel môžu obaly významne prispieť k zníženiu nákladov, ako aj k zabezpečeniu kvality a bezpečnosti procesov dodávateľského reťazca.

Opakovane použiteľné plastové obaly zlepšujú prepravu výrobkov v dodávateľskom reťazci väčšiny priemyselných odvetví, čo umožňuje spoločnostiam znížiť náklady a optimalizovať ich prevádzku. Sú k dispozícii v rôznych variantoch a výškach, vďaka čomu si ľahko vyberiete najlepšie riešenie zodpovedajúce veľkosti položiek a dostupnému priestoru. Dôležité je, že ich schopnosť zreteľného označenia alebo farebného označenia znamená, že výrobky v nich umiestnené možno bez problémov identifikovať, čo organizuje pracovné priestory a zefektívňuje skladovú logistiku. Ich nízka hmotnosť a možnosť stohovania plných kontajnerov a vkladania prázdnych optimalizuje náklady na prepravu a znižuje negatívne účinky prepravy na životné prostredie. Preto je také dôležité zaradiť vhodné obaly do dodávateľského reťazca každého podniku.

Zhrnutie

Udalosti posledných dvoch rokov zaťažili podniky na celom svete. Paradoxne však ich negatívne krátkodobé dôsledky môžu mať z dlhodobého hľadiska priaznivý účinok. Ich pozitívnym prvkom je to, do akej miery tieto skúsenosti pripravili podniky - aj v Poľsku - na strategické uvažovanie o svojej budúcnosti. Aby diverzifikovali, prebudovali svoje metódy získavania zdrojov, hľadali nových partnerov - aby sa pripravili na ďalšie narušenia svojich dodávateľských reťazcov, ktorým sa v budúcnosti určite nevyhnú.

Autor príspevku: Mgr:

Monika Sojka - marketingová špecialistka