Čo je dropshipping? Typy, výhody a nevýhody práce v modeli dropshippingu.

Created by Monika Sojka | |   Znalosti spoločnosti Bekuplast

Dropshipping je obchodný model, ktorý je populárny prakticky na celom svete. Pri pohľade na rastúci počet jednotlivých internetových obchodov možno povedať, že sa etabloval aj u nás - a to "natrvalo". Ak sa chcete dozvedieť, čo presne to je, aké sú jeho hlavné nevýhody a výhody, ako aj ďalšie dôležité informácie, navštívte nás.

Neváhajte s otázkami!

Sme tu, aby sme na ne odpovedali a pomohli vám lepšie spoznať našu ponuku. Váš záujem o našu firmu bekuplast je pre nás prioritou. Kliknite na tlačidlo vedľa – tešíme sa na vašu spätnú väzbu!

Získajte prístup ku kľúčovým informáciám o dropshippingu a zistite, či je tento model obchodnej spolupráce pre vás. Vitajte!

Dropshipping - čo to je?

Dropshipping nie je nič iné ako model spolupráce medzi predajcom (zvyčajne majiteľom alebo správcom e-shopu) a majiteľom tovaru (výrobcom, veľkoobchodníkom, skladom atď.). V skratke sa dá povedať, že spočíva v rozdelení zodpovednosti na 2 oblasti:

  • Predajca, ktorý je zodpovedný za propagáciu ponuky, a tým za získavanie zákazníkov.
  • Sklad, ktorý preberá všetky (alebo prevažnú väčšinu) zodpovednosti za celú logistiku.

Predajca propaguje svoj internetový obchod, v ktorom predáva konkrétny tovar. A keď sa už transakcia uskutoční - sklad je zodpovedný za procesy balenia a expedície. Odmenou pre predajcu je zvyčajne provízia (marža) vypočítaná ako percento z hodnoty predaja. V závislosti od odvetvia, ako aj od druhu a množstva predávaného tovaru sa výška marže môže pohybovať od niekoľkých do niekoľkých desiatok percent.

Typy dropshippingu - ako delíme tento model online predaja?

Spolupráca v modeli dropshippingu môže prebiehať podľa niekoľkých scenárov. Prvý z nich súvisí s oblasťami, za ktoré je zodpovedný internetový obchod aj samotný veľkoobchodník (sklad/výrobca). Možno preto prijať nasledujúce riešenia:

  • Model číslo 1, v ktorom zodpovednosť za predaj spočíva na pleciach internetového obchodu. Internetový obchod je zodpovedný za fakturáciu, zákaznícky servis a riešenie prípadných reklamácií. Úloha veľkoobchodníka sa na druhej strane obmedzuje na skladovanie tovaru a spracovanie zásielok.
  • Model č. 2 rozširuje úlohu veľkoobchodníka, ktorý je zodpovedný nielen za expedíciu, ale aj za všetky oblasti, za ktoré zodpovedá predajca tovaru (servis, reklamácie atď.). V tomto variante sa dropshipper obmedzuje len na funkciu sprostredkovateľa predaja (okrem iného zodpovedá za marketing, aktiváciu "starých" a získavanie nových zákazníkov).

Ďalšou formou klasifikácie typov dropshippingu je tá, ktorá sa týka spôsobu skladovania a prepravy tovaru. V rámci tohto prístupu rozlišujeme:

  • fullfillmentové sklady, ktoré poskytujú predajcovi prakticky neobmedzený prístup ku všetkému tovaru, ktorý zostal vo vlastníctve veľkoobchodníka alebo výrobcu. To mu dáva obrovský výber, ale zároveň musí akceptovať riziko, že nebude mať dostatočné alebo nedostatočné zásoby. To všetko je spôsobené tým, že k tovaru majú prístup aj iní maloobchodníci, ktorí pôsobia online.
  • Konsignačné sklady, ktoré maloobchodníkovi poskytujú "exkluzívny" prístup k určitému tovaru. To znamená, že má vyhradený skladovací priestor, a teda výrobky, ktoré mu nikto nemôže vziať. Podstatnou nevýhodou tohto riešenia je menší sortiment a vyššie náklady.

Čo treba zvážiť, keď zvažujete prácu s modelom dropshippingu?

Hoci perspektíva prevádzkovania vlastného internetového obchodu (a bez potreby zriadiť sklad, zamestnávať zamestnancov a nákladne "zásobovať") môže byť lákavá - pred prijatím takéhoto rozhodnutia sa oplatí analyzovať všetky pre a proti.

Výhody dropshippingu - prečo sa to oplatí?

Medzi hlavné výhody dropshippingu patria:

  • Nízka vstupná bariéra - začiatok tohto podnikania si vyžaduje skutočne minimálne vstupy. Na začiatku potrebujete len nápad, trochu voľného času a primeranú finančnú injekciu, ktorá vám umožní otvoriť internetový obchod a spustiť prvé reklamné kampane.
  • Veľké pohodlie pri vedení podniku - obmedzená oblasť činností znamená, že sa musíte sústrediť len na kľúčové prvky, ktoré majú najväčší vplyv na vaše výsledky. Máme na mysli, samozrejme, predaj a marketing. Pri dropshippingu môžete veci, ako je prijímanie objednávok, balenie a expedícia - ponechať výlučne na samotného veľkoobchodníka alebo výrobcu.

Nevýhody dropshippingu alebo prečo by ste si to mali premyslieť?

Predaj v tomto modeli má mnoho pozitív, ale je potrebné si uvedomiť, že nie je úplne "posiaty ružami". Medzi hlavné nedostatky totiž patria:

  • Konkurencia - už spomínaná nízka vstupná bariéra je dôvodom, prečo sa dropshippingu môže venovať prakticky ktokoľvek. To vedie k nárastu počtu fungujúcich elektronických obchodov a následne k zvýšeniu konkurencie medzi jednotlivými internetovými predajcami.
  • Nízke marže - viac obchodov predávajúcich rovnaký (alebo veľmi podobný) tovar vyvoláva ďalšiu hrozbu, ktorou je cenová konkurencia. Pravidelné zľavy alebo akcie spôsobujú, že zisky predajcov sú čoraz menšie.
  • Nedostatok úplnej kontroly - tento prvok sa týka tak tovaru, ako aj celej oblasti súvisiacej s obsluhou kupujúcich. Keďže väčšina procesov spočíva na veľkoobchodníkoch alebo výrobcoch - predávajúci majú len obmedzené možnosti overiť kvalitu svojej práce. Týka sa to najmä stratených alebo poškodených zásielok, ako aj výrobkov, ktoré nespĺňajú základné očakávania.

Dropshipping v elektronickom obchode. Na čo sa oplatí dbať?

Vzhľadom na to, že model dropshippingu je založený najmä na prevádzke skladov - treba mať na pamäti, že ich nevyhnutnou súčasťou sú aj prvky používané na skladovanie a prepravu tovaru. Vlajkovými príkladmi efektívnych riešení sú stohovacie a hniezdové kontajnery, ktoré spájajú toľko potrebnú odolnosť s funkčnosťou potrebnou na prevádzku skladu. Existuje však oveľa viac prvkov, ktoré môžu zvýšiť efektívnosť logistických procesov.

Kontajnery na použitie v dropshippingových skladoch

Ak hľadáte výrobky na mieru, ktoré dobre fungujú vo vašom sklade - pozrite si celý sortiment spoločnosti Bekuplast. Nezabudnite, že k dispozícii sú vám aj profesionálni poradcovia. Ak máte akékoľvek otázky - položte im ich pohodlne e-mailom alebo telefonicky.

 

Autor príspevku: Bkuplast, s. r. o:

Monika Sojka - marketingová špecialistka