Opakovane použiteľné nádoby sú dôležitou súčasťou environmentalistiky

Created by Monika Sojka | |   Logistika

Ekologické aspekty logistiky sa postupne dostávajú do nášho povedomia, ale mnohí podnikatelia stále nevidia ich hodnotu v konečnej bilancii nákladov, ktoré firmám vznikajú. Pritom, ako ukazuje prax, ekologický aspekt by sa mal stať trvalým prvkom zahrnutým do plánovania a realizácie cieľov podniku.

Neváhajte s otázkami!

Sme tu, aby sme na ne odpovedali a pomohli vám lepšie spoznať našu ponuku. Váš záujem o našu firmu bekuplast je pre nás prioritou. Kliknite na tlačidlo vedľa – tešíme sa na vašu spätnú väzbu!

Logistika, ktorá šetrí životné prostredie

Náš svet je zaplavený odpadom. Zvykli sme si naň natoľko, že mnohých z nás už nerozčuľuje pohľad na plastovú nákupnú tašku na chodníku alebo sklenenú fľašu pohodenú v lese. Pritom takáto nedbalosť má katastrofálne následky a súčet našej nedbanlivosti sa hromadí do obrovských rozmerov. Pozrite sa na Veľkú tichomorskú odpadkovú škvrnu, obrovský ostrov s objemom desiatok tisíc ton a rozlohou dvoch Texasov dohromady, ktorý vznikol z plastového odpadu stekajúceho riekami do Tichého oceánu. Našťastie si čoraz viac ľudí uvedomuje katastrofálne dôsledky takéhoto zanedbávania a vo svojom každodennom živote presadzujú ekologické správanie: konzumujú ekologické potraviny, jazdia ekologickými autami, žijú v ekologických budovách poháňaných ekologickou energiou. Pred časom pribudlo do zoznamu slov s predponou eko- ďalšie slovo: environmentalistika. To znamená získavanie hodnôt zo zvyškov výroby spôsobom šetrným k životnému prostrediu, aby sme mohli vyrábať viac bez toho, aby sme siahali na ďalšie prírodné zdroje.

Buďte eko(logistickí) a zbierajte odpad

Ku katastrofálnemu stavu životného prostredia prispievajú najmä plastové obaly, ktoré až príliš často po použití končia všade inde, len nie v správnom odpadkovom koši (v tom žltom!). Je smiešne, že takýto cenný zdroj sa po jedinom použití jednoducho vyhodí. Riešením tohto problému - okrem predchádzania vzniku odpadu alebo postupného vyraďovania jednorazových obalov a tašiek - je recyklácia a zhodnocovanie, ktoré sú absolútnym základom zásad obehového hospodárstva.

Používajte namiesto vyhadzovania

Zatiaľ čo "bežná" logistika je proces systematického plánovania a riadenia dodávateľského reťazca, toku výrobkov a informácií v rámci podniku/skladu/obchodu atď. environmentalizmus je o prijímaní správnych rozhodnutí na manažérskej a technickej úrovni, ktoré minimalizujú ich negatívny vplyv na životné prostredie. V skratke ide o to oddelenie logistiky, ktoré sa zaoberá zberom všetkých druhov odpadov, ktoré zostávajú z výrobných/skladovacích/obchodných procesov atď. a ich následným triedením, zberom, skladovaním, likvidáciou a podľa možnosti recykláciou. Odpadom môžu byť všetky druhy materiálov, ktoré nie sú z obchodného hľadiska potrebné, napríklad kovový šrot, zastarané hotové výrobky, recyklovateľné povýrobné zvyšky, nechcené vedľajšie produkty a dokonca aj použité plastové palety a kontajnery, ktoré slúžia na prepravu a skladovanie.

Tri kroky k udržateľnej prevádzke

Ekologizácia pozostáva z troch stupňov zhodnocovania: logistika redistribúcie, logistika opätovného spracovania a logistika opätovného použitia. V prvej fáze sa odpad zhromažďuje, triedi a klasifikuje na ďalšie využitie. V druhej fáze sa recyklujú alebo energeticky zhodnocujú. V tretej fáze sa zvyšky, ktoré sa v druhej fáze nevyužili, nakoniec distribuujú (recyklujú, spaľujú, odvážajú na skládku atď.).

Súčasťou logistiky zhodnocovania sú aj plastové obaly

Opakovane použiteľnéprepravné boxy sú moderným riešením na riešenie mnohých logistických problémov, ako aj na zníženie znečisťovania životného prostredia. Z tohto dôvodu sú obzvlášť zaujímavé pre systémy GOZ a predstavujú udržateľnú alternatívu k obalom vyrobeným z iných surovín nielen vo výrobnom sektore, ale v každom inom sektore, v ktorom sa používajú (poľnohospodárstvo, maloobchod, stravovanie, elektronický obchod atď.). Plastové obaly - ako napríklad tie, ktoré dodáva spoločnosť bekuplast - sú vyrobené z recyklovateľného plastu šetrného k životnému prostrediu a po skončení ich dlhej životnosti nevzniká zbytočný odpad, pretože po recyklácii získavajú ďalší život. Sú teda ideálne prispôsobené zásadám GOZ a ekológie. Výhody zavedenia "zelenej" logistiky v podniku sa neobmedzujú len na ochranu životného prostredia. V súčasnosti je environmentálna výkonnosť podniku dôležitou devízou a ovplyvňuje spôsob, akým ho vnímajú zamestnanci aj zákazníci. Navyše môže byť zdrojom značných úspor, keďže každý výrobok/surovina ušetrená pred likvidáciou je pre podnik čistým ziskom.

Opätovne použiteľná logistika je tiež ekologická

Keď hovoríme o opakovane použiteľných kontajneroch, je vhodné pripomenúť ďalší logistický proces, tzv. reverznú logistiku. Jej cieľom je znížiť množstvo odpadu ukladaného na skládky tým, že sa použitý tovar a materiály a nepredané výrobky dostanú späť na miesto, kde budú recyklované alebo opätovne použité. Spätná logistika by nebola možná bez prepravných boxov, ako sú tie od spoločnosti bekuplast. Efektívna a bezpečná preprava vráteného tovaru k jeho výrobcovi/distribútorovi je kľúčová, pretože jedným z cieľov spätnej logistiky je, ak je to možné a po nevyhnutnej kozmetickej úprave, vrátiť ho ako plnohodnotný do štandardnej ponuky. Toto opatrenie je dôležité z hľadiska celého dodávateľského reťazca, aby sa mohla získať späť marža stratená pri prvom predaji. A na to je nevyhnutné zaručiť efektívnu prepravu a spoľahlivé kontajnery.

Zhrnutie

Správny výber plastových kontajnerov, ich integrácia do existujúcich logistických reťazcov a optimálne riadenie nosičov nákladu, najmä v maloobchode a skladoch, sa v posledných rokoch stali dôležitým faktorom úspechu mnohých spoločností. Dnes vstupujeme do novej fázy vývoja logistiky (pozrite si naše produkty plastové prepravky pro automatizované sklady), v ktorej meradlom uvedeného úspechu už nie je len finančný zisk, ale pridáva sa k nemu aj potreba ochrany životného prostredia. V záujme zákazníkov a životného prostredia sa oplatí stáť na čele ekologickej transformácie.

 

Autor príspevku: Mgr:

Monika Sojka - marketingová špecialistka