Zóny v sklade: číslo jedna plánovania, t. j. vhodné rozdelenie priestoru!

Created by Monika Sojka |

Pre správne fungovanie každého profesionálneho skladu je rozhodujúca usporiadanosť priestoru. Nedostatok poriadku a skladby pri každodennej manipulácii so stovkami a tisíckami skladových jednotiek (SKU) účinne bráni efektívnemu vykonávaniu príjmu, skladovania, vychystávania a vydávania, ohrozuje bezpečnosť tovaru a navyše vytvára zbytočné náklady.

Neváhajte s otázkami!

Sme tu, aby sme na ne odpovedali a pomohli vám lepšie spoznať našu ponuku. Váš záujem o našu firmu bekuplast je pre nás prioritou. Kliknite na tlačidlo vedľa – tešíme sa na vašu spätnú väzbu!

Zónovanie je dobrý spôsob efektívneho riadenia skladových priestorov: znižuje počet chýb zamestnancov a umožňuje rýchlejší a plynulejší priebeh práce. Uľahčuje tiež orientáciu ľuďom, ktorí tam nie sú každý deň (napríklad kuriérom, ktorí si potrebujú rýchlo vyzdvihnúť tovar). Možností rozdelenia skladu je veľa, a to z organizačného aj technického hľadiska, ale najdôležitejšie je prispôsobiť ich konkrétnej prevádzke jednotlivých prevádzok.

Sklad pre päť osôb

Podľa dlhoročnej praxe sa priestor v sklade zvyčajne delí na päť zón:

  1. zóna nakládky a vykládky
  2. prijímacia zóna
  3. oblasť skladovania
  4. zóna vychystávania
  5. expedičná zóna.

Toto rozdelenie však nie je uzavreté; podľa individuálnych preferencií je možné tento zoznam doplniť o ďalšie zóny, ako sú nárazníková zóna a zóna vrátenia a reklamácie. Prvá z nich je priestor na dočasné uskladnenie materiálu potrebného na následné procesy (výroba, expedícia, vychystávanie objednávok atď.) alebo na triedenie tovaru určeného na expedíciu. Z tohto dôvodu sa často umiestňuje v blízkosti expedičnej zóny ako prietokový kanál na zabezpečenie plynulosti zásobovania. Na druhej strane, zóny vrátenia tovaru a reklamácie sú doménou skladov elektronického obchodu. Vďaka ich existencii je možné urýchliť procesy súvisiace so službami zákazníkom: vrátenie peňazí, overenie objednávok alebo výmena tovaru za nepoškodený.

Nakladacia a vykladacia oblasť

Ide o miesto, kde sa prijíma tovar dovezený dodávateľmi a kde sa nakladajú výrobky určené na prepravu k zákazníkovi. Zvyčajne sa nachádza v blízkosti nakladacích rámp, čím sa skracuje trasa od nákladného vozidla k prijímaciemu alebo expedičnému priestoru. Súčasťou zóny sú zariadenia, ako sú rampy, zdvíhacie plošiny alebo iné zariadenia na uľahčenie vykládky. Niekedy sa stáva, že nakladacia a vykladacia zóna sú oddelené - najmä vo väčších prevádzkach, kde je veľký obrat tovaru. Často sa tieto zóny nachádzajú aj úplne mimo skladu. Pri organizácii zóny nakládky a vykládky sa odporúča zabezpečiť jasné a zrozumiteľné organizačné a výstražné značenie, pretože ide o miesto, kde sa môžu nachádzať osoby, ktoré nie sú zamestnancami skladu (vodiči, kuriéri).

Priestor príjmu

Tu sa vykonávajú procesy príjmu tovaru, kontroly kvality, triedenia objednávok, označovania výrobkov, určovania umiestnenia v skladovom priestore a prípadného rozdelenia na menšie jednotky. Zvyčajne je táto časť skladu oddelená od ostatných priestorov, ale mala by sa nachádzať v blízkosti priestoru vykládky. Prehľadnosť a usporiadanosť tejto zóny, ktorá je zodpovedná za hladký priebeh všetkých ostatných skladových procesov, je kľúčová. Postupná automatizácia skladových prác v oblasti príjmu zlepšuje kvalitu práce a urýchľuje vybavenie objednávok.

Skladová zóna

Srdce každého skladu (alebo dokonca sklad ako taký), kde sa skladuje tovar. Veľkosť a štruktúra skladovacej plochy závisí od typu skladovaných výrobkov, rýchlosti ich rotácie, dostupných technologických riešení (typ a výška regálov, strojov, automatických systémov), spôsobu skladovania (na podlahe, v regáloch, regáloch atď.) a mnohých ďalších faktorov. Metódy skladovania sa môžu líšiť, pričom sa môže využívať blokové skladovanie skladovacích jednotiek (napr. paliet, krabíc alebo kartónov) uložených priamo na sebe alebo skladovanie na rôznych typoch regálov. Efektívne procesy sa zabezpečujú používaním prostriedkov vnútornej dopravy, ako sú vysokozdvižné vozíky, žeriavy a mostové žeriavy). V niektorých skladovacích systémoch sa na prepravu obzvlášť veľkých alebo ťažkých skladovacích jednotiek používajú automatické dopravníky; ich vzájomným prepojením možno zabezpečiť vysoký stupeň automatizácie v zónach príjmu a vychystávania.

Oblasť vychystávania

Jediná zóna, ktorá nie je potrebná v každom sklade, pretože jej úlohou je triediť a kombinovať rôzne skladové jednotky, ktoré je potrebné priradiť k iným vyskladneným artiklom (z hľadiska individuálnej objednávky, miesta expedície atď.). Nenachádza sa v skladoch s veľkým množstvom homogénneho tovaru alebo v skladoch, kde sa náklad prijíma a vydáva v rovnakej konfigurácii. Na druhej strane sa často vyskytuje v skladoch obsluhujúcich malých distribútorov alebo maloobchodných zákazníkov, ktorých objednávky sú zvyčajne rôznorodé a pozostávajú z mnohých rôznych výrobkov. Častým dôvodom oddelenia tejto oblasti je automatizácia procesov, ktoré v nej prebiehajú.

Oblasť expedície (vydania)

V tejto zóne sa dokončené objednávky balia, označujú a uvoľňujú na ďalšiu prepravu priamo k zákazníkovi. Bezproblémové fungovanie tejto oblasti zahŕňa okrem iného vybavenie pracovníkov správnym zariadením, ktoré uľahčuje balenie a označovanie nákladu, ako aj koordináciu toku tovaru medzi touto oblasťou a oblasťami vychystávania a nakladania. Odporúča sa oddeliť túto oblasť od ostatných oblastí, aby sa zachoval poriadok a zabezpečilo jej správne fungovanie.

Zhrnutie

Logistika skladovej zóny je kľúčom k efektívnemu spracovaniu objednávok. Správne naplánovaný priestor umožňuje dobré využitie skladovej plochy a tiež vylučuje časovo a zdrojovo náročnú prepravu tovaru cez halu na miesto určenia. Medzi výhody zónovania skladu patria: optimálne využitie dostupnej skladovej plochy; ľahký prístup ku všetkému uskladnenému tovaru; zabezpečenie čo najvyššej miery obratu; minimalizácia potreby skladovania výrobkov; vysoká miera flexibility pri rozmiestňovaní tovaru v sklade; jednoduchá a efektívna kontrola množstva a druhu skladovaného tovaru; zaručenie bezpečnosti a pohodlia zamestnancov aj návštevníkov (napr. dodávateľov a príjemcov tovaru); minimalizácia trás, ktoré zamestnanci absolvujú pri vykonávaní štandardných úloh.

 

Autor záznamu: Mgr:

Monika Sojka - marketingová špecialistka